3 oktober en vandaag is het NK kustvissen op het strand van Noordwijkerhout.

Om 8.00 werden de laatste instructies doorgegeven door de wedstrijdleiding en werden de enveloppen met de geloten plaatsen uitgereikt. Omdat we dit jaar niet als korps geplaatst waren, was alleen Eelco samen met mijzelf namens Zeevissport.com aanwezig. Een beetje karig, dus hopelijk staan we er volgend jaar weer met 5 man.

Maar goed het werd tijd om naar ’t strand te gaan. Snel haalden we onze spullen uit de auto’s en begonnen we aan de wandeling richting het strand. Eelco had een plekje in vak C geloot en kon lopen. Ikzelf mocht naar vak D plek 36, dus was er een plekje op de platte kar. 5 vakken van steeds 38 vissers met een tussenruimte van 20 meter. Dat is zo’n 4 kilometer strand bezet met vissers en hun materiaal.

Omdat het al een paar dagen oostenwind was, had ik ervoor gekozen om mijn Cinettic hybridtop Camaleon en een feeder in te zetten. Als aas was er vandaag een overvloed aan mooie kleine piertjes, slikzagers en redelijk verse tappen. Natuurlijk had ik ook mijn nieuwe strandsteun van Tubertini meegenomen. Een leker lichtgewichte strandsteun wat scheelt met he sjouwen (je bent als strandvisser toch altijd aardig aan het fitnessen kan ik melden).

Rond half 10 kwamen de controleurs de kaart ophalen (daar noteren ze de gevangen vis op), daarna was ’t tijd voor het azen van de onderlijnen. Die hangen bij mij aan mijn steun, waar standaard 8 haakjes aangebracht zijn. Daarna nog snel even een lijntje uitgooien om te zien hoe hard ’t stroomde en dat viel vandaag erg mee. 100 gram lood bleef prima liggen en omdat er ook geen golven waren koos ik voor de feeder.

Klokslag 10 werd er gefloten en bij mijn buren vlogen de lijnen richting de horizon, ze keken wat vreemd toen ik maar 50 meter ver wierp. Veel verschil maakte het niet, want nadat iedereen een paar minuten later de lijnen weer had ingedraaid zat er nergens vis aan en het meeste aas kwam ook weer mee terug. En zo ging het enige tijd door.

Toen ineens kreeg ik een mooie rammel op de feeder, maar omdat ik al eerder iets had gezien en niks had, liet ik alles nog even liggen. Ik moest overigens ook nog een lijntje beazen. Nou daar kwam ik niet meer aan toe, want ineens klapt mijn hengel dubbel. Het indraaien, rustig en erg behoedzaam ging zwaar, er zat vis aan. gelijktijdig zie ik ook links van mij dat er een visje op de kant komt. Ik heb er echter twee. Een botje van 20cm en ėėn van 37. De eerste cm staan op mij kaart.

Ik blijf dichtbij vissen en ook mijn buren gaan dit doen. Langzaamaan gaat iedereen een visje vangen, maar het is zeker niet los. Ook de berichten van de overige vakken zijn niet goed, er wordt weinig vis gevangen. Om 12 uur heb ik 4 botten en mijn mobiel is uitgevallen. Dat is een handicap omdat ik zo geen info meer kan krijgen van andre vissers. Mijn buren gaan ver vissen en vangen af en toe een schar, dus ook ik ga het ver proberen. Dat levert echter geen vis meer op.

Wanneer om 14.00 uur er weer gefloten wordt ben ik uit de top 10 in het vak gezakt. Jammer maar ik kon de vis ver weg niet gevonden krijgen (qua afstand deed ik niet voor mij buren onder hoor). Toch was ’t een mooie dag, waarbij ik op ’t einde in mijn t-shirt heb staan vissen. Top toch.

Omdat ik redelijk snel klaar was met het inpakken van mijn spullen (ik ruim mijn onderlijnen nooit op, maar gooi die in mijn emmer en knip thuis alles weer kapot. Dan heb ik altijd nieuwe onderlijnen en nooit botte haken of lijnbreuken), besloot ik al rustig terug te wandelen. Dat duurde ruim een half uur en onderwegkwam ik Eelco tegen. Die had in zijn laatste draai nog een botje gevangen (totaal drie vissen). Samen liepen we naar de auto en besloten we nog wat de drinken, maar om niet te blijven voor de prijsuitreiking.

Veel later die avond kwamen de eerste berichten van de prijsuitreiking binnen en verscheen de uitslag online. Eelco werd 9de in zijn vak en 45ste overall. Ikzelf ben 11de in het D-vak geworden en 53ste overall. Niet extreem goed, maar wij beiden waren zeer tevreden. Er waren genoeg vissers zonder vis en de nodige topvissers stonden onder ons.